Durum ya da İhtiyaç Analizi Yapma: Eksiğini gediğini bilmeyen öğrenciler, verimli çalışmanın daha başındayken pes etmiş olurlar. Öğrenci ilk önce kendini iyi analiz etmeli, motivasyon yönteminden başlayarak, konu eksiğine kadar nerede ne kadar ihtiyacı var tespit etmelidir. Bunları yaptıktan sonra öğrencinin işi büyük olasılıkla kolaylaşıyor.
Ders Derste Öğrenilir Kuralı: Yeni öğrenilen bir konuyu ilk olarak derste öğrenmek, kendi kendine öğrenmeye çalışmaktan her zaman daha iyidir. Öğretmenin konuyu anlatma tarzı, örneklemeler, ses tonu, şekilli anlatımlar gibi dersin için de kullanılan bir sürü yöntem bilginin hafızada kalıcılığını artır.
Bilgi Tekrar Edilerek Hafızada Sağlamlaştırılır: Bilginin hafızada kalıcılığını artıran en önemli etkenlerden biri tekrar etmedir. Bana göre öğrencilerin derslerinde ya da sınavlarında başarısız olmalarının en büyük sebebi konuları düzenli bir şekilde tekrar etmemeleridir. Tekrar etme duvara çivi çakmaya benzer, nasıl ki çiviyi duvara tekrar eden vuruşlarla duvara çakıp sağlamlaştırıyorsak, öğrendiğimiz bilgiyi de tekrar ederek hafızamızda kalıcı hale getirebiliriz. Öğrencilerimizin çoğu bilgi çivisini tek bir çekiç darbesi ile hafızalarına kaydetmeye çalışıyorlar. Bir kaç gün sonra o bilgiyi ya da bilgileri unutmaya başlıyorlar.
Programlı Çalışma: Öğrencilerin en çok sıkıntı yaşadıkları alanlardan biri de programsız olmalarıdır. Program deyince çoğu öğrenci kaçar. Program yapsa da uygulama noktasında sorun yaşarlar. Bir daha programın yüzüne bakmazlar. Öğrenciler genelde hazır programları kullanmaya çalışırlar ama bu programlar kendilerine uygun olmadığı için bir süre sonra uygulamayı bırakırlar. Öğrencinin yapısına ve eksiğine uygun bir program öğrencinin çalışma verimini artırır. Programlı çalışma öğrencinin hangi konuyu ne kadar çalıştığını ve ihtiyaçlarının ne kadarını çalıştığını organize eder.
Zaman Planlaması: Yazılılar ya da sınavlar yakınken panikle ders çalışan öğrenci çoktur. O hafta öğrenci pert olur ama çalıştığından verim alamaz. Bir de buna üzülür. Teknik olarak hata yapmıştır. Sınavlar başlamadan önce çalışmalarını, tekrarlarını, özetlerini zamana yaysa hiç sorun yaşamaz. Güzel bir programla zaman etkin kullanılabilir.
Motivasyon: Öğrencinin motivasyonu yukarıda yazdığımız kuralların kalitesini artırır. Motivasyonu belirleyen bir sürü etmen vardır. Hedef koyma, ne amaç için çalıştığını tanımlama gibi etmenler motivasyon gücünü etkiler. Öğrencinin öğrenme isteği motivasyonu artırır. Zaman zaman motivasyonda düşmeler olabilir. Ama öğrencinin kendini erken toparlaması başarısını artırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder